Ny leveranslösning ska driva på försäljningen
Medan transportbolagen får det allt svårare i storstäderna går dryckesleverantören DLP sin egen väg. I samarbete med InQuire lanserar man nu en leveranslösning som inte bara tacklar problemen, utan även driver försäljningen.
– Lösningen är designad utifrån DLP:s kundlöften och ska förstärka deras konkurrenskraft. Vi kallar det säljfrämjande logistik, säger InQuires vd Christer Strand.
Dryckesleverantören DLP är bara ett av många bolag som drabbats av den allt svårare situationen för transportörer i Sverige. Chaufförsbrist, förtätning och trängsel i storstäderna uppges vara några av anledningarna till problemen. För mottagarnas del innebär det lägre leveranssäkerhet och inte minst en varierande kvalitet på servicen. Något som man nu vill motverka med en unik lösning.
Under ledning av InQuire hyr man dedikerade bilar och tillsätter specialutbildade chaufförer som anpassar servicen efter situationen. Oavsett om kunden vill ha varorna avsläppta vid ett varuintag eller behöver hjälp med att ställa in ett nytt kylskåp är chauffören förberedd och redo att gå kunden till mötes. Samtidigt planeras rutterna ur ett miljö- och kostnadseffektivt perspektiv. Allting koordineras av InQuire i tät kommunikation med varuägare, mottagare och chaufförer.
Med den här lösningen kan DLP erbjuda en flexibilitet och ett kundfokus som stora delar av transportörsbranschen saknar. När någon av våra kunder vill ha något annat än det som hela branschen erbjuder som standard, då utvecklar vi den lösningen. Det här sätter fingret på vad InQuire står för, säger Christer Strand.
Den nya lösningen rullas ut vecka 37 och gäller DLP:s leveranser till restaurangkunder i Stockholmsområdet.