Svårt att hantera höga fraktkostnader?

Känner du igen dig i oförutsägbara bränsletillägg och transportpriser som ständigt pressar marginalerna? Du är inte ensam. Marknadsläget har gjort det tydligt att reaktiv prisförhandling inte längre räcker.

För att verkligen hantera höga och volatila fraktkostnader krävs ett strategiskt skifte – från att jaga det lägsta priset till att bygga ett effektivare och mer motståndskraftigt logistiksystem. Här är tre strategier som hjälper er att återta kontrollen.

Varför reaktiva åtgärder inte räcker

Dagens transportkostnader drivs av mer än bara dieselpriset. En kombination av kapacitetsbrist, förarbrist och globala störningar skapar en oförutsägbar marknad. Att enbart byta transportör eller försöka förhandla ner ett bränsletillägg är som att sätta ett plåster på ett systemfel. Det löser problemet för stunden, men adresserar inte den underliggande orsaken: ineffektivitet i det egna logistikflödet. Den verkliga kostnaden ligger ofta dold i halvtomma lastbilar, onödiga omvägar och bristande samordning.

3 strategier för långsiktig kostnadskontroll

Istället för att jaga kostnader, bör fokus ligga på att eliminera det slöseri där kostnaderna uppstår. Det kräver ett nytt synsätt.

  1. Skifta fokus från fraktpris till totalkostnad
    Det billigaste fraktpriset per pall är sällan den mest kostnadseffektiva lösningen. En sändning med lågt pris kan ha dolda kostnader i form av sämre leveransprecision, längre ledtider eller högre administration.

    Genom att istället analysera totalkostnaden för logistiken – inklusive administration, hantering och effekten av leveranskvalitet – får ni ett mycket bättre beslutsunderlag. Detta kräver att all data samlas på ett ställe för att ge en sann och komplett bild.

  2. Använd data för att hitta dolda effektiviseringar
    Er transportdata innehåller svaren. Genom att centralisera och analysera information från alla era transportörer kan ni identifiera mönster och potential som är omöjliga att se när informationen är spridd.

    • Identifiera samlastningsmöjligheter: Finns det andra varuägare med sändningar till samma geografiska område?
    • Optimera rutter och fordon: Används rätt storlek på fordon och mest effektiva rutt för varje leverans?
    • Analysera ledtider: Kan en liten justering i ledtid öppna upp för helt nya, mer kostnadseffektiva transportlösningar?

    Detta är kärnan i datadriven logistik: att använda insikter för att proaktivt designa ett smartare flöde.

  3. Samarbeta med en neutral och kunnig partner
    Att genomföra dessa analyser kräver tid, expertis och rätt verktyg. Att samarbeta med en neutral logistikpartner som inte har egna lastbilar ger er en avgörande fördel. En oberoende partner har bara ett mål: att skapa den mest effektiva och kostnadseffektiva lösningen för er som varuägare. Partnern kan agera som en central hubb som ser möjligheter till samlastning och optimering över hela transportörsnätverket – en möjlighet ni sällan kan se själva.
”Många företag reagerar på höga fraktkostnader genom att försöka pressa sina befintliga avtal. Men den största besparingen finns nästan alltid i att förbättra fyllnadsgraden och optimera flödet. Genom att ta kontroll över planeringen och se hela bilden kan man ofta hitta effektiviseringar som vida överstiger vad en prisförhandling kan ge.”

– Andreas Wramsmyr, VD, InQuire

Så hjälper vi er att ta kontroll

På InQuire är detta vår kärnverksamhet. Vi agerar som er proaktiva och neutrala logistikpartner. Genom vårt kontrolltorn samlar vi in och analyserar er data för att hitta den dolda potentialen. Vi tar sedan ett operativt ansvar för den dagliga planeringen och ser till att optimeringen blir verklighet. Resultatet är inte bara en lägre kostnad, utan ett mer hållbart och robust logistiksystem som står starkt även när marknaden svänger.

Redo att gå från reaktiv till proaktiv?

Om ni vill diskutera hur dessa strategier kan appliceras på er verksamhet, boka ett förutsättningslöst möte med oss. Vi kan hjälpa er att analysera ert nuläge och identifiera era största möjligheter till förbättring.

Vanliga frågor och svar om att hantera fraktkostnader

Är inte det lägsta fraktpriset alltid det bästa för att hålla nere kostnaderna?

Nej, sällan. Det lägsta priset per pall döljer ofta andra kostnader som sämre leveransprecision, längre administrationstid eller extra avgifter. Vår metod fokuserar på att sänka er totalkostnad genom att skapa ett effektivare system, vilket ger en betydligt större och mer varaktig besparing än att bara jaga det lägsta dagspriset.

Vi har inte tid eller resurser för stora dataanalysprojekt. Är detta relevant för oss?

Absolut. Det handlar inte om att genomföra ett massivt IT-projekt. Ofta finns den data som behövs redan i era befintliga system. Vår roll som partner är att ta hand om själva analysen. Vi gör det tunga jobbet med att samla in och tolka er data för att ge er konkreta, handlingskraftiga förslag som ni kan agera på.

Hur hjälper en neutral partner oss på ett sätt som våra transportörer inte kan?

En transportörs främsta mål är att optimera sina egna fordon och rutter. Som en neutral partner är vårt enda mål att optimera ert flöde. Det innebär att vi kan se helheten, kombinera olika transportörer och hitta samlastningsmöjligheter på ett sätt som en enskild transportör inte kan. Vi arbetar uteslutande för att skapa den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för er.