En elgigant med koll på transporter

När Elgiganten med Inquires hjälp tog kontroll över sina egna transporter fick plötsligt hemelektronikkedjan möjlighet att utveckla sitt logistikområde.

Vill man kunna förbättra sin verksamhet gäller det att själv äga kontrollen över den. Orden är Harry Mulics. Som logistikdirektör för norra Europa hos Elgiganten är han ansvarig för att varor och installationstjänster kommer fram i tid och till rätt plats – och till rätt kostnad. Det handlar om att synka varor till, och hemleveranser från, kedjans 390 varuhus, och därtill se till att den konstant växande skaran kunder som handlar i butiken på nätet också får sina beställningar. Det är komplicerade logistikströmmar som tidigare helt sköttes av ett och samma transportföretag

– Det här är stora transportflöden som är värda mycket pengar, men vi hade ytterst lite insyn i dem. De styrde, drev och planerade rubbet, säger Harry Mulic.

– Vi behövde helt enkelt få kontrollen över våra distributionsflöden. Vill man kunna utveckla och styra sin verksamhet måste man själv sitta på detaljkunskaperna.

En intelligent lösning

2015 tog Elgiganten hem transportplaneringen och Inquire blev utvecklingspartner för den nya distributionsplattform som de båda bolagen upphandlade gemensamt. Ett nytt flöde tog form och avtal tecknades med ett tiotal nordiska transportföretag.

– För oss var det viktigt att göra det här på ett intelligent sätt. I de här frågorna vill man inte köpa en färdig produkt utan man måste ha en kontinuerlig dialog med leverantören. Inquire hade kunskapen och tillsammans följer vi nu upp allt, hela tiden.

I dag passerar alla Elgigantens order genom Inquire, samtidigt som Inquires Operativa Center i Lidköping sköter planering, övervakning och uppföljning.  Harry pratar gärna om vikten av att bygga upp en intelligens inom line haul. För det handlar inte bara om system och kunskap, utan om att tillsammans tänka utanför boxen och hitta nya smarta lösningar.

Ökad vinst och bättre service

För Elgiganten blev förändringen ett lyft. Förutom vinster som ökad kontroll, besparingar, och trovärdiga nyckeltal får kunderna bättre service, berättar Harry Mulic. I kölvattnet av det nya transportupplägget har fyllnadsgraden ökat, miljöpåverkan minskat, och säkerheten förbättrats.

Samtidigt som man fick kontroll över distributionen ville Elgiganten göra något åt de arbetsförhållanden som rådde för transportörerna.

– Vi såg en tendens i branschen att man utnyttjade billig arbetskraft, främst i Syd- Och Östeuropa. Vi ville ta ett samhällsansvar och bestämde att alla som kör Elgigantens varor ska ha bra skandinaviska villkor – oavsett varifrån de kommer.

Initiativet ”schyssta transporter” har fått fin uppmärksamhet i branschpressen och är unikt i sitt slag, enligt Harry Mulic.

Bättre för miljön

Även miljön har fått fördelar av de smart planerade transporterna. Men bättre ska det bli, enligt Harry. Nästa projekt för logistikchefen handlar just om att lägga miljöpåverkan under lupp, ett arbete som startade i maj tillsammans med Inquire och en konsult.

– 2016-17 vill vi markera som ett år där vi satsar på miljö. Men Först måste vi definiera vad vi ska jobba med så att det blir på riktigt. Området är en djungel och vilka siffror man presenterar beror alltid på hur man räknar. På nytt handlar det om att vi måste sätta oss ned tillsammans och hitta de bästa idéerna – utanför boxen.

Text: Anna Gullers