
Sveriges största Tuborgförsäljare
Till skillnad från svenska tåg, går de japanska alltid i tid. Orsaken är inte högteknologi som många tror. Tvärtom, japanska tåg är gammalmodiga. Förklaringen till framgången är mycket enkel. Man gör allt för att uppnå två tydliga mål – erbjuda plats till många resenärer samt pålitlighet.
Conny Bengtsson, vd på åkeriet AB Börje Bengtssons Öl och Läsk, tycks trots sina rötter i den skånska myllan leva efter den japanska filosofin: inte göra avkall på det man står för samt låta allt underordnas arbetet med att uppnå målen. För Conny Bengtsson handlar det om service och leveranssäkerhet.
– Våra chaufförer ska veta att de är ambassadörer för varumärket de har i bilen när de levererar till en restaurang. De träffar många gånger restaurangerna oftare än vad bryggeriernas säljare gör.
Conny har lång erfarenhet av branschen. Pappa Börje Bengtsson startade familjeföretaget redan 1966 med att importera Wiibroeöl från Danmark. Som agent för Wiibroe distribuerade Börje ölen till grossister runtom i södra Sverige. När Tuborg sedan ville börja sälja direkt till krogarna var Börje inte sen att se möjligheten med att hjälpa dem.
– Ett tag var vi Sveriges största försäljare av Tuborg. Vi har även en lång historia med Spendrups som vi kör för än i dag. Jens och Ulf Spendrup har suttit med pappa hemma i soffan på 70-talet och förhandlat försäljning för Grängesberg Bryggeri, skrattar Conny.
Försäljningen och distributionen av öl övergick dock allteftersom till endast distribution. I dag är man ett åkeri där leveranserna i de 14 lastbilarna till 85 procent består av dryck. Familjeföretaget, som pappa Börje, mamma Anne-Marie och systern Marina också var med och drev fram till 2014, sköts idag av Conny och hans bror Dan. Från den lilla byn Påarp strax öster om Helsingborg låter man företagskulturen familjen byggt följa med chaufförerna ut i bilarna.
– Chaufförerna jobbar tätt både med bryggeriets säljare och dem vi levererar till. De är inte anonyma chaufförer som kommer med dryck, utan de är Peter, Bosse eller vad chauffören nu heter, som ser till att allt levereras på rätt sätt. De kan till och med tipsa krogen om att de borde testa en ny IPA från bryggeriet. Det förtroendet har de.
Conny har många historier om hur flexibla de är, och om hur viktigt det är att förstå både bryggeriets och kundens verklighet. Att Systembolaget kan ha det tufft vid lastbryggan med leveranser inför en storhelg är inget problem för Börje Bengtssons Öl och Läsk.
– De vet att de kan ringa oss och be chauffören komma en annan tid.
Samarbetet med InQuire startade år 2010 för InQuires kund Kopparberg. Det är ett samarbete båda verkligen uppskattar. Björn Paulsson, Head of Procurement på InQuire, menar att Börje Bengtssons Öl och Läsk alltid gör allt för sina kunder.
– För dem är relationen till alla kunder oerhört viktig. Dessutom är de stolta över sin kunskap. De vet verkligen hur man sköter leveranser av dryck på bästa sätt.
Conny har också bara gott att säga om InQuire. Han menar att de lärt dem mycket nytt och att de är noggranna in i minsta detalj. Inget får falla mellan stolarna.
– Nån gång kan de kanske bli lite för omständliga för en som mig som gillar att skjuta från höften. Men det är nog bra, skrattar Conny Bengtsson – en man som likt japanska tågbolag vet hur viktigt det är att jobba utifrån de mål man satt upp: service och leveranssäkerhet.