
InQuires kontor i Finland växer
– För ett år sedan var jag ensam här på kontoret i Finland. Nu är vi sex medarbetare och planerar för två till. Tack vare vår stora hemelektronikkund har vi tagit en stark position på marknaden.
Ove Öhman, Head of Site på det svenska logistikföretaget InQuires kontor i Helsingfors, berättar om den snabba expansionen i Finland. En expansion som krävt mycket arbete eftersom den svenska och finska transportörsmarknaden skiljer sig en del åt. En viktig parameter i InQuires sätt att hantera sina kunders leveranser ligger nämligen i att använda sig av lokala, mindre transportörer som är flexibla och känner sin marknad, till skillnad från de stora aktörerna som oftast inte kan svara upp till InQuires precisionslogistik.
– Här i Finland finns inte lika mycket konkurrens på transportörssidan som i Sverige. Speciellt inte på landsbygden, som är ännu mycket större än i Sverige. Men vi har lyckats att hitta flera riktigt duktiga mindre transportörer med stor lokalkännedom som passar perfekt för vårt sätt att arbeta med logistik. Och framförallt med vår kunds vilja att erbjuda de bästa leveranserna, säger Ove Öhman.

Ove Öhman – Head of Site
Happy Delivery i Finland
Leveranskonceptet InQuire arbetar med åt sin kund i Finland heter Happy Delivery. Det är utvecklat för att göra leveranserna extremt kostnadseffektiva, hållbara och konsumentanpassade. Happy Delivery är ett stort steg bort från föråldrade one size fits all-modeller. Här låter man, så långt det är möjligt, slutkunden bestämma var, när och hur leveransen ska ske. Øystein Rønningen på InQuire har projektlett implementeringen av Happy Delivery hos kund.
– Redan efter ett år använder sig en betydande andel av kundens kunder Happy Deliverys alla möjligheter. Då får man inte bara sina vitvaror, ljudanläggningar eller tv-apparater inburna och utbildning om hur de används, utan även installerade och klara att använda. Det är ju inte alla som gillar eller kan skruva upp tv-apparater, få diskmaskinen på plats eller koppla upp utrustning på nätet.
Rønningen berättar också hur uppskattat deras sätt att ta hand om skräp och gamla vitvaror är, hos kundens kunder.
– Självklart tar vi hand om allt emballage, men vi har också avtal med ett professionellt bolag som återvinner gamla vitvaror på ett säkert sätt.
En bärande del av InQuires framgång är att man mäter allt man gör, för att sedan analysera vad som kan göras bättre. Med kunden i Finland kunde man redan efter kort tid visa att leveransprecisionen höjts rejält. InQuires erfarenhet visar också att om människor ges möjlighet att välja när, var och hur man vill ha sina leveranser, är det långt ifrån alla som till vilket pris som helst vill ha allt så snabbt som möjligt.
Hur ser då framtiden ut för InQuire i Finland? Ove Öhman tvekar inte när han svarar.
– Vi kan definitivt växa i branscher som bygg och restaurang. Dem har vi stor erfarenhet av från Sverige. Så fort det kommer till logistik som är lite out of the box kring tjänster, service och installationer tillför InQuire kompetens och kunskap ingen annan kan.