Framtidens transport är digital och förarlös

En nödvändighet med många möjligheter. Morgan Olausson är Vice President, BU North Sea North, på norra Europas största rederi- och logistikföretag, DFDS. Han förutspår digitaliseringens effekter – både för företaget och transportbranschen.

Med sammanlagt 7 000 anställda i 20 länder, och mer än 50 fartyg är danska DFDS en av de stora transportkoncernerna i norra Europa. Förutom passagerar- och fraktrutter erbjuder företaget även transport och logistiktjänster – till sjöss, på vägar och järnvägar. Allt från människor, bilkomponenter, papper till livsmedel transporteras. Morgan Olausson är Vice President, BU North Sea North, på det internationella företaget. Han tror att branschen står inför en omvälvande digitalisering.

– Transportbranschen är i många avseenden lite gammaldags. Digitaliseringen erbjuder många möjligheter som kan förändra det uråldriga distributionssystemet, säger han.

Uber cargo och förarlösa bilar

Alltfler väljer att göra sina inköp via nätet och paketleveranserna blomstrar. Morgan Olausson tror att det nya beteendemönstret kommer att förändra branschen han arbetar i.  

– Hela beställningen kommer att digitaliseras. Det handlar mycket om att förflytta information på ett smidigt sätt. Att sluta med dagens ”fraktsedlar” och istället utnyttja ny digital teknologi från beställning till leverans.

Han tycker att tekniken har inneburit stora möjligheter. I dag slipper kunden stressa runt i butiker och kan i lugn och ro göra sina beställningar från soffan. Nästa steg blir att skona dem från att hämta ut paketet.

– Med en app skulle man till exempel kunna öppna och låsa sin bil så att distributionsfirman kan lägga in paketet du beställt. Här ligger redan exempelvis Volvo Cars långt framme i utvecklingen. Jag tror också att en ”Uber cargo”-tjänst skulle kunna fungera i vissa delar av transportbranschen.

Något som redan utvecklas och testas är de förarlösa bilarna. Lastbilar som kan rulla nattetid utan paus mellan olika terminaler, skulle få enorma effekter.

– Det kan förändra hela dagens modell. Vi tittar på det i våra hamnar. Det kanske ligger några år framåt i tiden men är något som vi måste tänka på när vi bygger våra fartyg redan i dag.

Digitaliseringen innebär en omställning

Vi lever i en digital tid och Morgan Olausson menar att det är oundvikligt att även transportbranschen följer med i utvecklingen. Men att nya risker måste tas med i beräkningen, framför allt gällande säkerheten. I takt med att det beställs fler varor via nätet ökar också risken för inbrott på platsen för paketutlämningen. Dyra varor kan beställas i någon annans namn för att sedan stjälas och säljas vidare.

Tekniken innebär även att vissa monotona arbetsuppgifter försvinner. Något som kan påverka dagens arbetsroller. Men Morgan Olausson känner sig inte orolig.

– Vi kan inte stoppa utvecklingen. Tekniken tar inte alla arbeten utan den är ett komplement som utvecklar vår verksamhet på ett kostnadseffektivt och bra sätt.

En utmaning är att få med alla i branschen på förändringarna.

– Omställningen är en svårighet. Det gäller att få transportköparen såväl som transportören att förstå de nya möjligheterna. Det kan låta som science fiction för dem men det är det inte.

Leveransstatus i telefonen

På DFDS satsar man i dag på att utveckla företagets digitala plattform. I dag kan man logga in på telefonen och följa statusuppdateringar för sin transport eller leverans.

– Vi lägger mycket resurser på förädlandet men säkert för lite i alla fall. Vi tror bestämt att det gäller att vara med för när förändringen kommer går det väldigt fort.

Morgan Olausson tror att de närmaste tio åren kommer att innebära stora förändringar för transportvärlden. Att allt kommer att kunna nås och hanteras i telefonen. Men han ser också ett stort behov av en övergripande aktör som kan länka samman alla olika transporttjänster.

– Många tittar på vad man själv kan göra bättre. Men mycket av digitaliseringen handlar om att samla olika komponenter och skapa en paketlösning. InQuire har gjort det som många funderat på, skapat en brygga som länkar samman olika komponenter, avslutar han.

 

Text: Moa Thorsell

Tomatens resa till ditt köksbord ”Jag älskar mitt jobb”